Przeziębione włosy

Wyobraźcie sobie, że zimno może niszczyć włosy. Przeziębienie włosów, a właściwie cebulek włosowych, może pogorszyć ich kondycję, a nawet powodować wzmożone wypadanie. I nie mówimy tu o minutowej ekspozycji na leczniczą i pobudzającą krioterapię, ale o długotrwałe przebywanie w wilgotnej, zimnej temperaturze.

Jest na to stary, sprawdzony sposób, który znamy z rodzinnych domów: „Załóż czapkę!”. Nasłuchałam się tego… Bo uważałam, że przecież w czapce wygląda się z pewnością gorzej. Dziś tak nie myślę. Kwestia dystansu do siebie. No i fajnej czapki. Kiedyś, w redakcji Grazii, graficzka Agnieszka zrobiła mi na drutach tak boską czapkę, że lepiej wyglądałam w niej, niż bez.

Fot. Pexels

Czapka sprawia, że naczynia krwionośne, których funkcją jest odżywienie włosa nie kurczą się pod wpływem zimna. „A to sprawia, że działa przekaz substancji odżywczych z naszego krwiobiegu do mieszka włosowego. Zimno może skutkować osłabieniem włosów, a nawet ich wypadaniem” – przestrzega Anna Mackojć, trycholog.

A skoro już o czapkach… Nie mogą być również zbyt ciepłe, bo wtedy przegrzewamy gruczoły łojowe, co skutkuje nadmiernym wydzielaniem łoju i tym samym powstaniem łojotoku. Najlepszym wyborem na zimowe dni są czapki wełniane, ponieważ nie przegrzewa się w nich głowa i w takiej czapce gruczoły łojowe pracują prawidłowo. A wełniana też może być piękna! I jeszcze jedna(słuszna) rada naszych babć: Wychodząc z domu w zimę należy dokładnie dosuszyć włosy. „Wilgotny włos, który przemarznie jest bardziej podatny na złamania, odkształcenia i uszkodzenia mechaniczne”, dodaje trycholog, Anna Mackojć, założycielka Instytutu Trychologii.

Dopiero po 20-tce uznałam noszenie czapek. Teraz, zimą, noszę zawsze.

Czapka ma niestety wady. Często sprawia, że włosy pod nią puszą się i tapirują. By je ujarzmić warto zastosować odżywki bogate w nawilżające emolienty i oleje oraz polimery antystatyczne. Od środka natomiast należy zapewniać jej witaminy i mikroelementy. Podstawowym budulcem włosów są białka i składniki mineralne. W posiłkach nie powinno zabraknąć cynku i żelaza oraz witamin A, D, E, K, B6 i B12.

Zatem nie wybrzydzajmy. Wystarczy wybrać dobrą (ładną też) czapkę i suszyć dokładnie włosy. Pamiętajmy o witaminach, cynku, żelazie i będziemy cieszyć się pięknymi puklami. Nawet zimą.

Agnieszka
Agnieszka

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *